Mikrofonların Alış Diyagramlarına Göre Sınıflandırılmaları

Güncelleme 16/08/2024

 

mikrofon2-300x94

( Cardioid kalp şeklinde demektir, mikrofonun diyafram çevresindeki ses alış paternini simgeler. Cardioid paternli mikrofon diyaframın önünde kalp şeklindeki bir alandan gelen sesleri alır, öbür kısımlara sağırdır.)

Omnidirectional (heryönlü/küresel)

tek-yonlu

 

Her taraftan gelen sesi eşit duyarlılıkta alır.

Half-omnidirectional/hemispherical (yarı heryönlü/yarı küresel)

yari-yonlu

Yarı yönlü

180° açıda her yönden eşit duyarlılıkta alır (PZM mikrofon paterni)

Her yönlü ( Omnidirectional) mikrofonların özellikleri:

Genel amaçlı mikrofonlardır.

Oda reverberasyonunu yakalamak için idealdir.

Yakın mikrofonlama yapılmadığında izalasyonu yoktur.

Seste nefes patlamalarına duyarlığı düşüktür.

“Proximity effect” denilen yakınlaşmada bas etkisi yoktur.

Kondenser tip mikrofonlarda çok derin bir bas frekans cevabı vardır, körüklü org, grup/senfoni bas davulu kayıtlarında idealdir.

Maliyeti düşüktür.

Tek yönlü mikrofonların özellikleri:

Unidirectional (cardioid, supercardioid, hypercardioid, hemispherical, half-cardioid, half-supercardioid)

Seçici alış.

Oda akustiğini, arka plan gürültülerini ve etraftaki ses kaynaklarından gelecek sızıntıları reddeder.

İyi izalasyon – kanal kayıtlarında iyi ayırım sağlarlar.

Yakın mikrofonlamada bas frekanslarında yüklenme yaparlar (proximity efekt) – Tutamağında delik bulunan modeller dışında

Seslendirme sistemlerinde geri beslemeye girmeden ulaşabildikleri maksimum kazanç yüksektir.

Çakışan (90°) veya neredeyse çakışan mikrofonlama için idealdirler.

Mikrofonun önündeki ses kaynakları için geniş bir ses alış alanı.

Mikrofona arkadan gelen sesler için ideal sağırlık.

Cardioid (Kalp şekilli)

kalp-sekilli1

Sadece önden gelen sesleri alır, arkadan gelenleri reddeder.

Supercardioid (süper kalp şekilli)

super-kalp-sekilli2

Cardiodid’den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak tam arkada da dar bir alandan gelen sesleri alır, arkada iki ölü noktası vardır. Ana ses kaynağıyla birlikte mekandan yansıyan ambiyansı da hafifçe almak için idealdir.

Ön yarıküre ile arka yarıküre alışı arasında maksimum fark (sahne mikrofonlaması için idealdir)

Cardioid’den daha fazla izalasyon

Cardioid’den daha az mekan yankısı (reverb) alışı

Hypercardioid (hiper kalp şekilli)

hiper-kalp-sekilli

 

Supercardiodid’den daha dar bir ön alış alanı vardır ancak arkadan gelen sesleri alış alanı daha geniştir, arkada iki ölü noktası vardır.

• Tek yönlü mikrofonlar arasında en fazla yan ses reddi.
• Maksimum izalasyon – maksimum reverb/sızıntı/geri besleme/arka plan gürültü reddi.

Half-unidirectional (Yarı tekyönlü)

 

yari-tek-yonlu

Bidirectional/Cosine/Figure of 8 (çift yönlü/kosinüs veya 8 şeklinde mikrofon da denir).

cift-yonlu

Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yanları reddeder.

Önden ve arkadan gelen sesleri alır, yandan gelenleri reddeder (karşılıklı röportaj veya karşılıklı vokal gruplarının kayıtlarında idealdir)

Overhead (başüstü) olarak yerleştirildiği zaman orkestra bölümlerinde maksimum izalasyon sağlar.

Blumlein stereo mikrofonlama için idealdir (iki çiftyönlü mikrofon birbirini 90° kesecek biçimde yerleştirilir, biri sağ diğeri sol kanal, manyak bir stereo kayıt verir)

Diyafram Boyutunun Etkileri

Diyafram büyüdükçe;

İç gürültü (Self Noise) azalır

Frekans aralığı (Frequency range) daralır

Taşıyabileceği ses şiddeti seviyesi (SPL Handling) değeri azalır.

Dinamik aralığı (Dynamic range) azalır.

Hassasiyeti (Sensitivity) artar

Transformerli ve transformersiz mikrofonların karşılaştırması

(Transformerli/Transformersiz)

Hassasiyet (Sensitivity): Düşük / Yüksek

Gürültüye bağışıklık (Noise immunity): Yüksek/Düşük

Kablo sürebilme kapasitesi (Cable drive capacity): Uzun/Kısa

Alt frekans taşıyabilme (Low frequency handling): Daha Az Hassas/İyi

 

Bir yanıt yazın